Wojna o klienta

Wygrać wojnę o klienta

Sklepowa rywalizacja to wojna produktów o klienta. Czy Twój wyrób jest zdolny „przekrzyczeć” konkurencyjne? Czy jest on wystarczająco pociągający, aby zdobyć uwagę konsumentów? Sprawdź, jak pokonać konkurencję przy mniejszych nakładach finansowych.

Wojna o klienta

Dynamiczny rozwój mediów społecznościowych oraz płatności mobilnych w dużym stopniu zmienił preferencje zakupowe konsumentów. Zmusza to producentów do coraz większego zaangażowania w budowanie relacji poprzez cyfrowe kanały komunikacji. Szczególnie odczuwają to przedsiębiorcy oferujący dobra o większej wartości lub usługi, ponieważ ich zakup wymaga wzmożonej rozwagi oraz rekomendacji zadowolonych nabywców. Nieco inaczej jest w przypadku produktów szybkozbywalnych (FMCG), albowiem nadal muszą walczyć o klienta w tradycyjny sposób. Tak więc półka sklepowa, na której znajduje się Twój produkt, to swego rodzaju pole bitwy.

Komunikacja

Wyobraź sobie, że Twój produkt „rozmawia” z potencjalnym nabywcą. Każdego dnia krzyczy z półki sklepowej do przechodzących obok konsumentów i próbuje zwrócić na siebie uwagę. Aby odbiorca stał się Twoim klientem, musisz zadbać o odpowiedni przekaz marketingowy. Jego efektywność zależy od tego, na ile atrakcyjną formę komunikacji przybierzesz. Gdy Twój komunikat będzie niezbyt czytelny lub mało dostrzegalny, zostanie zagłuszony przez produkty znajdujące się wokół. Jeżeli zaś nie będzie wystarczająco „uwodzicielski”, konsument zwróci uwagę na asortyment dostarczany przez Ciebie, ale wybierze wyrób konkurencji.

Strategia marki

Konkurencja jest coraz silniejsza. Jak wygrać wojnę o klienta?

Strategia marki kluczem do zwycięstwa

Planując wprowadzenie marki na rynek, nie można powielać utartych schematów lub podejmować decyzji pod wpływem chwilowego przypływu emocji. Tutaj absolutnie nie ma miejsca na chaotyczne działania. Wszelka aktywność promocyjna powinna być oparta o dopracowaną strategię, którą będziesz konsekwentnie realizować. Jest ona przygotowaniem do wielkiej wojny. Od niej zależy, czy wygrasz poszczególne bitwy oraz decyduje o losach produktu.

Kiedy trafi on na półki sklepowe będzie już za późno, aby cokolwiek tworzyć. Wiele bitew zostało wygranych dzięki odpowiedniej strategii, a nie przeważającej sile wojsk. Podobnie jest w przypadku rywalizacji o klienta. Inwestując zawczasu w politykę marki, można zaoszczędzić na późniejszej aktywności reklamowej.

Bądź wybitnym generałem

Generał nigdy nie walczy bezpośrednio z przeciwnikiem. W czasie bitwy udaje się na najwyższe wzgórze, aby przyglądać się swoim żołnierzom. Stamtąd widzi wszystko. Bacznie obserwuje poczynania swoich ludzi i ocenia, czy strategia jest realizowana właściwie i czy zamierzone cele są osiągane.

Wszelka reklama, jaką kierujesz do konsumentów, jest takim pojedynczym żołnierzem. Możesz co jakiś czas posyłać go na pole bitwy. Pójdzie, spotka się z odbiorcą, opowie coś o Twoim produkcie i na tym skończy się jego misja. Pytanie tylko po co?

Omijanie copywriterów i powierzanie każdego z projektów innemu grafikowi, który nie działa według wcześniej sprecyzowanej strategii, przypomina wysyłanie żołnierza bez generała. Chaotyczne działanie bez jasno określonej wizji. Czy ma on szansę wygrać wojnę? Zdecydowanie nie, a poniesionych strat już nie odzyskasz. Zastanów się, czy jest to rozsądne posunięcie.

Strategia marki to klucz do zwycięstwa

Zwrócenie uwagi konsumenta to niełatwe zadanie, a w hipermarkecie jest jeszcze trudniej.

Nie skazuj się na porażkę

Przygotowanie strategii to spory wydatek, jednakże nie należy traktować go jako wyrzucanie pieniędzy w błoto. Jest to inwestycja, która wraz z upływem czasu przyniesie zyski. Kiedy wprowadzasz produkt na rynek, paralelnie realizujesz kampanię promocyjną. W tym miejscu często zapadają decyzje, które prowadzą do przegrania wojny jeszcze zanim dojdzie do pierwszej bitwy.

Przedsiębiorcy pragnąc obniżyć koszty, szukają drogi na skróty. Dlatego sami usiłują stworzyć wszystkie komunikaty, a sferę wizualną oddają w ręce domorosłych grafików. To często powielane nieporozumienie i może zniszczyć Twój biznes.

Zlecając projekty wyspecjalizowanej agencji reklamowej masz pewność, że będzie ona systematycznie urzeczywistniać strategię marki oraz jej wizję. Oznacza to, że Twoi żołnierze będą znacznie lepiej wyszkoleni i nastawieni na realizację kluczowego celu. W konsekwencji możesz wygrać bitwę posiadając mniejszą ilość wojsk w stosunku do chaotycznie działających przeciwników. Im więcej wygranych bitew, tym większa dominacja, respekt i kolejny krok do wygrania całej wojny. A przecież o to w tym wszystkim chodzi, prawda?

Odpowiedzialność

Teraz widzisz, jak wiele Twój produkt może o sobie powiedzieć oraz jakie mogą być konsekwencje źle przeprowadzonej kampanii. Komunikacja werbalna oraz wizualna sprawiają, że produkt jest zdolny pokonać przeciwników. Jego powodzenie zależy wyłącznie od Ciebie i decyzji jakie podejmiesz. Możesz wziąć sprawy w swoje ręce, ale jeżeli nie masz odpowiedniej wiedzy, możesz doprowadzić do przegrania niejednej bitwy, a w rezultacie również całej wojny.

Jeżeli jesteś dobrym generałem i potrafisz konsekwentnie realizować strategię, Twój produkt przetrwa na rynku. W przeciwnym razie musisz posiłkować się opinią doradców. Możesz ich zatrudnić, albo wynająć. Pamiętaj, aby byli to eksperci, którzy obcują z polem bitwy codziennie oraz mają na swoim koncie zwycięskie bitwy. Bierzesz odpowiedzialność za przyszłość swojego produktu. Jeżeli dążysz do wygrania wojny, skorzystaj z najlepszych.

Dodane w Strategia marki. Słowa kluczowe , , .